Η Έννοια της Συμμετοχής του Πολίτη
στα Κοινά του Δήμου
Την αφορμή για
την συγγραφή αυτού του άρθρου μας έδωσε η ένσταση φίλου σε συζήτηση, που
αφορούσε την χρησιμότητα της συμμετοχής του πολίτη στα κοινά του Δήμου με τον
θεσμό του «Συμβουλίου Πολιτών Αίγινας
– Σ.Π.Α.». Φυσικά, η εν λόγω ένσταση είναι αδικαιολόγητη, διότι η λαϊκή
συμμετοχή προβλέπεται από το «Σύνταγμα
της Ελλάδας», άρθρο 1, παρα. 2,3, άρθρο 102, παρά. 3, 4, άρθρο 120
παρά. 2,3,4 και τον νέο νόμο 3852/2010 (ΦΕΚ Α’ 87/7-6-2010 του «Καλλικράτη» για την Αυτοδιοίκηση
και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Ο φίλος
υποστήριξε την ένστασή του με το επιχείρημα ότι με τις εκλογές, Εθνικές ή
Δημοτικές, εκλέγουμε εκείνους που θέλουμε να μας εκπροσωπούν στην «Βουλή των Ελλήνων» ή στο «Δημοτικό Συμβούλιο». Κατά συνέπεια,
η περαιτέρω λαϊκή συμμετοχή θα προκαλεί σύγχυση. Ωστόσο, εμείς αντιλέγουμε:«Τι γίνεται στην περίπτωση που οι εκπρόσωποι
αποδεικνύονται ανεπαρκείς και κατώτεροι των προσδοκιών μας»; Όπως
συμβαίνει γενικά στην Ελλάδα και ειδικά στην Αίγινα εδώ και δεκαετίες; Ακόμη
και στις πρόσφατες Δημοτικές εκλογές, που αμφότεροι οι ανταγωνιστές υποψήφιοι
Δήμαρχοι υπήρξαν «μετεξεταστέοι»; Ενώ αμφισβητείται και η επάρκεια των
μελών του εκλεγέντος Συνδυασμού από το υπόλοιπο του εκλογικού σώματος; Είναι
υποχρεωμένοι οι πολίτες να πληρώνουν τις ζημιές της ανεπάρκειας ή και άγνοιας
των Δημοτικών Αρχών; Δεν πρέπει να συμμετέχουμε στις αποφάσεις που μας αφορούν;
Άλλωστε, ο ρόλος του θεσμού είναι συμβουλευτικός και ο στόχος της συμμετοχής
είναι η αναβάθμιση του Δήμου και η προστασία του Δημόσιου συμφέροντος. Γιατί να
προκληθεί σύγχυση, εάν τηρούνται οι κανόνες της Δημοκρατίας;
Η άποψη του φίλου θα ήταν αναμφισβήτητα σωστή εάν λειτουργούσε σωστά η
Δημοκρατία και Αξιοκρατία. Όμως, δυστυχώς, στην χώρα μας λειτουργεί όπως
συμφέρει το πολιτικό της σύστημα, που κυβερνά από τον καιρό που συγκροτήθηκε σε
κράτος μετά την επανάσταση του 1821. Συνοπτικά, αυτό μπορεί να περιγραφεί ως «Πελατειακό – Συνδικαλιστικό ελληνικού τύπου
με κοινοβουλευτικό μανδύα». Αυτό το σύστημα ευθύνεται για πολλές
χρεοκοπίες και εθνικές καταστροφές της Ελλάδας, κατά την διάρκεια της ιστορίας
της, με την χειρότερη, αυτή που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο,
ευθύνονται και οι πολίτες, διότι δεν αντιδρούν στην προσπάθειά του να μας
διατηρεί πελάτες και οπαδούς του. Η παρούσα συγκυρία κρίνεται ευνοϊκή και
αιτιολογημένη, διότι η θητεία της νέας Δημοτικής Αρχής είναι πενταετής και με
αυξημένες ευθύνες, στην διαχείριση της εξουσίας. Εφόσον αποδεχτήκαμε να κυβερνηθούμε, για άλλη μια φορά, από τους μη
χειρότερους, επιβάλλεται να τους ελέγχουμε, για να προλάβουμε τα χειρότερα και
να τους βοηθήσουμε να γίνουν καλύτεροι.
Όμως, επειδή θα προβληθούν μύρια όσα προβλήματα και δικαιολογίες, για να
μας αποτρέψουν, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στην στρατηγική μας. Εάν ήταν
δεδομένη η επιθυμία της Δημοτικής Αρχής να αξιοποιήσει τον θεσμό του «Συμβουλίου Πολιτών Αίγινας», τότε
θα μπορούσαμε να προτείνουμε τις «Αρχές»
του και να προχωρήσουμε άμεσα στις δραστηριότητές του. Όμως, επειδή έχουμε
επιφυλάξεις αν θα αφεθεί ελεύθερη και ανεπηρέαστη να αποφασίσει, για να την
βοηθήσουμε, προτείνουμε να τηρηθεί η
διαδικασία που προβλέπεται από Δημοτικό Κώδικα του «Καλλικράτη», άρθρο 76 περί
«Δημοτικής επιτροπής Διαβούλευσης». Όμως, δεν πρέπει να επιτρέψουμε να
γίνει το ίδιο (σκόπιμο) λάθος
της προηγούμενης δημοτικής Αρχής, ένεκα του οποίου ουδέποτε λειτούργησε η εν
λόγω Επιτροπή. Πρέπει να πείσουμε την Δημοτική Αρχή έτσι ώστε:
1)
Η επιλογή των μελών της
επιτροπής να γίνει αξιοκρατικά από το σύνολο του εκλογικού σώματος.
2)
Να εκλεγεί προσωρινή
τριμελής Διοικούσα Επιτροπή, η οποία θα προετοιμάσει τις Αρχές της και όλες τις
διαδικασίες λειτουργίας της.
3)
Σε τακτή προθεσμία θα
εκλεγεί η μόνιμη Διοικούσα Επιτροπή, ετήσιας θητείας.
Έτσι, μπορεί να αξιοποιηθεί η λαϊκή συμμετοχή προς όφελος
της αναβάθμισης του Δήμου και της προστασίας του Δημοτικού Συμφέροντος.
Φίλιππος
Χατζηπέρης
Πλοίαρχος Ε.Ν., έφεδρος,
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου